Snak om KOL - Netværket for patienter med KOL og pårørende Sundhed.dk
Hovedmenu
ForsideForside
Se BrevkassenSe Brevkassen
Fakta om KOLFakta om KOL
Om Snak om KOLOm Snak om KOL
Hjælp til brug af sidenHjælp til brug af siden
Spørgsmål-Svar (FAQ)Spørgsmål-Svar (FAQ)
LoginLogin
Ny bruger? Opret herNy bruger? Opret her
SøgSøg

Log ind for at bruge:
Spørg BrevkassenSpørg Brevkassen
Mine sider
Min sideMin side
Ret profilRet profil
GæstebogGæstebog
Dagbog (blog)Dagbog (blog)
Mine beskederMine beskeder

Kramper

Besvar indlægget    Snak om KOL -> Behandling og forskning
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Vis ikke emner ældre end:   
Forfatter Besked
GFH
Patient
Patient
Indmeldt: 17. jan 2008
Geografisk sted: Vejle

Indlæg Kramper Besvar, med citat
Skrevet: 08/04 2008 21:40

Hej alle

Er der andre end mig, der lider af kramper i hænder/fingre..

Jeg har lungekap. på ca. 38%. Tager symbicort morgen og aften. Spiriva 1 gang daglig og dracanyl ved behov.

Hvis jeg holder hårdt om en lille genstand, eller knytter hånden hårdt, får jeg krampe over håndryggen og ud i fingrene.

Ved ikke om det har noget med KOL at gøre, men det er nærliggende at tro. Får også tit kramper i benene, men det har lægen sagt, er pga. dårligt blodomløb i forbindelse med KOL..

MVH. GFH
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
Anette
Patient
Patient
Indmeldt: 19. jan 2008
Geografisk sted: Vendsyssel

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 08/04 2008 22:57

Hej GFH

Ja jeg har lidt meget af kramper, i både hænder, fingre, ben og fødder, blev ofte vækket om natten af det. Holdt jeg lidt godt på kniv og gaffel, ja så krampede hænder og fingre.
I mit tilfælde var det symbicorten og jeg fik en periode kininpiller, som hjalp. Senere er min medicin ændret til Seretide i stedet for Symbicort og så forsvandt kramperne. De kendte nemlig godt til fænomenet på mit lungeamb.

Hilsen
Anette
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
GFH
Patient
Patient
Indmeldt: 17. jan 2008
Geografisk sted: Vejle

Skrevet: 09/04 2008 14:44

Hej Anette

Tak for svaret.

Vil da snakke med min læge om at skifte medicin. Hvis det kan hjælpe, ville det da være allertiders.
Tilbage til toppen
Peter98
Patient
Patient
Indmeldt: 22. feb 2008

Indlæg Kramper i hånden Besvar, med citat
Skrevet: 15/06 2008 20:25

Jeg har selv døjet med kramper men dog kun i min ene hånd. Disse kramper kom først da jeg skulle erstatte pulmicort og oxis med symbicort.
Tilbage til toppen
Skytt
Patient
Patient
Indmeldt: 29. jan 2008
Geografisk sted: Videbæk

Indlæg Symbicort Besvar, med citat
Skrevet: 15/06 2008 22:55

Jeg sidder og tænker på om det er rigtig det jeg har hørt.....at Symbicort jo er en blanding af Oxis og Pulmicort,
men at den ikke er god at tage når de er sammen i en -altså Symbicort'n- er der nogen der har hørt noget om det??

Hilsen og godnat til alle herinde.
Birgit

Hilsen Birgit
Tilbage til toppen
henrik
Patient
Patient
Indmeldt: 13. apr 2008

Indlæg symbicort Besvar, med citat
Skrevet: 16/06 2008 6:17

syntes os den virker dårlige symbicort en oxis og pulmercort min læge siger nej men tro ham ik nå jeg er færdig med denne omgang symbicort vil jeg se om jeg kan lokke lægen til at skrive pulmercort og oxis mvh henrik
Peter98
Patient
Patient
Indmeldt: 22. feb 2008

Skrevet: 23/06 2008 2:50

Det virkeligt noget underligt noget, bare fordi man indtager en blandingsmedicin som symbicort egentligt er. Så kan man risikere at trælse med kramper som en irriterende bivirkning af dette produkt. Om jeg fatter hvorfor der er sådan NOP. Mad

Sidst rettet af Peter98 05/10 2008 14:18, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
udmeldt
Gæst

Indlæg Re: Kramper Besvar, med citat
Skrevet: 23/06 2008 11:08

Peter98 skrev:
Det virkeligt noget underligt noget, bare fordi man indtager en blandingsmedicin som symbicort egentligt er. Så kan man isikere at trælse med kramper som en irriterende bivirkning af dette produkt. Om jeg fatter hvorfor der er sådan NOP.

Jeg får ikke Symbicort og døjer alligevel med kramper.
Da jeg andre steder kan læse mig til, at folk der har andre kroniske sygdomme, men ikke KOL også døjer med kramper tvivler jeg meget på, at det er specifik medicin der er årsagen, eller at det er medicin mod forh. blodtryk, vandrivende osv. som mange med forskellige sygdomme får, der kan være direkte eller indirekte årsag.

Jeg tager selv magnesium og E-vitamin, hvilket har en god effekt mod kramper på mig.
Tilbage til toppen
Tricky
Gæst

Skrevet: 23/06 2008 11:34

Hejsa...
Tjaaa jeg ka kun give Agerly ret......jeg har også kramper...dog mest i tæer og fødder..... og det havde jeg altså også før jeg fik symbicort...... så jeg tror nu heller ikke det er det der har skylden.... jeg kan forøvrigt slet ikke undvære min symbicort..... seritide og ventoline dur bare ikke her..... Smile
Men når jeg engang i mellem får vandrivende...... SÅ kan jeg garantere for at kramperne er der...... så derfor .... undgår jeg helst dem..... ikke nemt når også hjertet er begyndt at *beklage* sig pga lungerne....men hellere vand i ankler og fødder end krampe..... Wink
Nå nu vil jeg gå ud og fodre vores underskønne koi-karper og de vilde fugle.....og give hønsene (5 stk møgforkælede) deres daglige æble...... så god dag til jer alle.......... Tricky
Tilbage til toppen
Administrator/Astrid
Indmeldt: 21. dec 2007
Geografisk sted: Danmarks Lungeforening

Indlæg Kramper ved luftvejsudvidende medicin Besvar, med citat
Skrevet: 23/06 2008 11:35

Kære alle
Lige lidt om kramper:

Muskelkramper kan være en hyppig bivirkning ved den luftvejsudvidende inhalationsmedicin (som også kaldes for beta-2 agonister).

Da symbicort, som I også er inde på, er en kombination af luftvejsudvidende (formoterol) og irritationshæmmende (budesonid) medicin, er det den del af medicinen, der er luftvejsudvidende (formoterolen), der desværre kan give bivirkninger i form af kramper.

Andre typer af luftvejsudvidende medicin som fx bricanyl, dracanyl, ventoline m.fl. kan også give muskelkramper som bivirkning.

Og som Peter og Anette er inde på, kan det ofte hjælpe hvis man skifter til en anden medicin inden for gruppen af luftvejsudvidende medicin.

Så muskelkramperne kan altså skyldes den luftvejsudvidende medicin- men der kan selvfølgelig også være andre grunde til at man oplever muskelkramper.

På hjemmesiden www.medicin.dk kan man slå navnet på sin medicin op og bl.a. læse om bivirkninger (men så skal man bare huske, at man heldigvis ikke får alle bivirkningerne Smile )

Sidst rettet af Administrator/Astrid 23/06 2008 14:37, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
nørremusen
Patient
Patient
Indmeldt: 13. maj 2008
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg Voldsomme kramper Besvar, med citat
Skrevet: 12/09 2008 16:20

Jeg har lige fået centyl og lige siden har jeg bare de største kramper både dag og nat jeg har lige været ude at handle men måtte skynde mig at blive færdig det var så slemt på et tidspunkt at jeg ikke kunne flytte mig har i oplevet det med vandrivende ? Så nu tør jeg ikke tage flere Sad

Nørremusen
Tilbage til toppen
Søs
Patient
Patient
Indmeldt: 09. jul 2008
Geografisk sted: Esbjerg

Skrevet: 12/09 2008 19:31

Jeg får kramper i fingre og tæer, af og til i hænder og fødder.
Disse kramper har jeg haft inden jeg begyndte at få Symbicort, Spiriva, Centyl o. lign.
Men Bricanyl eller diverse samme-indhold-lavere-pris-medicin havde jeg dog benyttet mig af, da kramperne opstod.
Som regel kommer kramperne hvis jeg gør bestemte bevægelser, så som klemme sammen eller holde hårdt om noget. I fødderne er det ved nogle drejninger eller siddestillinger de forekommer.

Venlig hilsen
Søs
nørremusen
Patient
Patient

Indlæg krampe Besvar, med citat
Skrevet: 12/09 2008 19:40

Ok det er så samme medicin jeg får som dig men nu prøver jeg at lade være med at tage vandrivende her i weekenden så må jeg ringe lægen på mandag for har bare aldrig haft det hvor det har været så slemt jeg kunne slet ikke flytte mit ben Shocked

Nørremusen
Tilbage til toppen
Elin
Patient
Patient
Indmeldt: 19. jan 2008

Indlæg kramper Besvar, med citat
Skrevet: 12/09 2008 22:12

Hej

Jeg har nu fået Centyl i omkring et års tid - tager 2 om dagen. Jeg havde kramper i hænder og fødder inden jeg fik de vanddrivende.
Som adm. skriver, er det garanteret det andet medicin som giver kramper.

Lidt spændt på hvad din læge siger til dig mandag

God week end til alle
Elin
Tilbage til toppen
nørremusen
Patient
Patient

Indlæg underligt Besvar, med citat
Skrevet: 13/09 2008 15:37

Ja men bare underligt jeg så først nu får de voldsomme kramper efter at have taget centyl mærkeligt

Nørremusen
Tilbage til toppen
KS
Gæst

Indlæg Hej Nørremus Besvar, med citat
Skrevet: 13/09 2008 16:27

Jeg har siddet og fulgt debatten omkring kramper, og kan fortælle at jeg selv har haft kramper i fødderne- ganske vist længe siden - men før jeg fik Centyl Mite. Jeg mente at kunne koble det sammen med "dårlige dage", hvor jeg brugte min Bricanyl meget og mit aktivitetsniveau var ret så lavt. Det der kunne udløse kramperne var f.eks. hvis man lå med krydsede ben når man sov, eller sad på en stol hvor stolekanten "pressede" på underlåret. Cool - bildte mig ind at det kunne gå ud over blodgennemstrømningen.
Tilbage til toppen
snulder_56
Gæst

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 13/09 2008 17:02

Hej Nørremus.
Har en eller anden forestilling om at det måske er dårligt blodomløb samt bivirkninger fra medicin. Dårligt blodomløb fordi man har røget i mange år måske? Jeg får osse ofte krampe i fødder og ben hvis jeg er kold om tæerne, krampe i fingre og hænder hvis jeg skræller kartofler, eller bare rører i en gryde. Nogen dage er er det slemt, andre dage mærker jeg ingenting og kan rende rundt i haven og lave alt muligt. Af medicin får jeg ventoline, spiriva og symbicort. Ha en god dag. Cool
Tilbage til toppen
stump
Patient
Patient
Indmeldt: 26. jun 2008

Skrevet: 13/09 2008 17:22

jeg kender også alt til det med krampe alle steder men jeg får også krampe i maven ja det gør meget ondt ,må jeg sige -- tror det er fordi jeg spænder altså det med maven ,resten tror jeg er på grund af medicinen knus stump god weekend
Tilbage til toppen
Mia
Patient
Patient
Indmeldt: 17. jul 2008
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg Kramper/medicin Besvar, med citat
Skrevet: 13/09 2008 20:05

Jeg fik for mange år siden (før kol medicin) Centyl mite i forb. med forhøjet blodtryk, det måtte jeg skifte til Spirix grundet meget stærke kramper i især hænderne.
De sidste par år har jeg så periodevis oplevet at kunne få kramper når jeg holder om ting, f.eks. hælder med en termokande, jeg får spiriva, bricanyl og symbicort men har ikke tænkt så meget over grunden, da der kan være lange perioder uden symptomer.

venlig hilsen
nørremusen
Patient
Patient

Skrevet: 14/09 2008 10:41

Min kramper skyldes nok som i skriver en kombination af at lave for lidt og så på vej ind i en forværring . Jeg fik pencilin af vagtlægen igår pga lige pludselig meget forkølelse ondt i halsen og feber så jeg har helt sikkert brugt min brichanyl mere og så er der kommet kramper

Nørremusen
Tilbage til toppen
nørremusen
Patient
Patient

Indlæg Ingen kramper mere Besvar, med citat
Skrevet: 22/01 2009 18:39

hejsa

Jeg havde meget hævede ben og fik jo vanddrivende men led sådan af kramper uanset hvilket vanddrivende det var. Så prøvede min læge og jeg at skifte symbicort forten ud med seretide og jeg har overhovedet ingen kramer haft siden og ej heller særlig hævede ben så det virker åbenbart bedre på mig Smile

Nørremusen
Tilbage til toppen
Gerli
Patient
Patient
Indmeldt: 22. apr 2008

Indlæg Re: Kramper Besvar, med citat
Skrevet: 22/01 2009 20:16

Jeg får med jævne mellemrum kramper - især i fødderne - men også i fingrene. Jeg får den vanddrivende pille Furix - og jeg har fundet ud af, at hvis min mave fx ikke opfører sig ordentlig og jeg kommer af med en masse væske på en dag, så kommer jeg i Kalium-underskud, og det kan give mig krampe. Jeg får en del Bricanyl fast, hver dag - både flydende til inhalation og som turbohaler. Det har aldrig givet mig kramper, så vidt jeg ved.
Men i øjeblikket har jeg helt automatisk sat min kaliumklorid-dosis op, for jeg ved hvad der ellers sker. Jeg kommer i underskud, og så begynder jeg at ryste, sådan som nogen ryster når de får for meget Bricanyl, og så kommer kramperne.
Prøv at tænke på om du får kalium nok i forhold til de vanddrivende, du tager.
Ingerlise

nørremusen skrev:
Min kramper skyldes nok som i skriver en kombination af at lave for lidt og så på vej ind i en forværring . Jeg fik pencilin af vagtlægen igår pga lige pludselig meget forkølelse ondt i halsen og feber så jeg har helt sikkert brugt min brichanyl mere og så er der kommet kramper
Tilbage til toppen
Skytt
Patient
Patient
Indmeldt: 29. jan 2008
Geografisk sted: Videbæk

Indlæg til alle Besvar, med citat
Skrevet: 23/01 2009 10:58

Hej alle der lider af kramper i forbindelse med for lav kalium
Jeg var indlagt for ca 14 dage siden med lungebetændelse,
Fik også¨konstateret for lav kalium. en Overlæge sa'e til mig jeg skulle drikke æblejus daglig, det kunne være med til at holde det ved lige...
håber i kan bruge rådete...

Pas godt på jer selv...

hilsen
Skytt47 (Birgit)

Hilsen Birgit
Tilbage til toppen
Gerli
Patient
Patient
Indmeldt: 22. apr 2008

Indlæg Re: til alle Besvar, med citat
Skrevet: 23/01 2009 12:33

Tomater, appelsiner og rosiner har også et meget højt kaliumindhold.
Ingerlise

Skytt47 skrev:
Hej alle der lider af kramper i forbindelse med for lav kalium
Jeg var indlagt for ca 14 dage siden med lungebetændelse,
Fik også¨konstateret for lav kalium. en Overlæge sa'e til mig jeg skulle drikke æblejus daglig, det kunne være med til at holde det ved lige...
håber i kan bruge rådete...

Pas godt på jer selv...

hilsen
Skytt47 (Birgit)
Tilbage til toppen
ib sørensen
Patient
Patient
Indmeldt: 24. apr 2009

Indlæg Kramper - fingra - tær - lægmuskler Besvar, med citat
Skrevet: 24/04 2009 18:33

Jeg har ligget to timer med nåle i næsten alle muskler, efter en time spurgte jeg professoren om han havde fundet ud af noget, hans svar var
( jeg har sku aldrig set noget lignende )
Fjorten dage efter - et brev - tekst - Du har en meget sjælden men uskadelig sygdom (krampefascikulationstilstand ) go dav.
Jeg har døjet meget med kramper og fik ordineret -Oxynorm, det kostede 6500 kr på selvrisikoen, blev svimmel og snuppede en anden bil.
Så Gabapentin, så lyrica, derefter fortalte jeg lægen at han kunne stoppe sine piller skrot op. Jeg ville hellere have at de sagde, vi ved ikke hvad du fejler, istedet for at bruge mig som prøveklud ? i det mindste fortælle hvad der er af bivirkninger. Nu har jeg fået rygelunger og er igang med
fsk. prøver også med kramper, så forhåbentlig kan jeg komme med nogle lyspunkter ? men prøv at drikke meget vædske, det har hjulpet mig.
Tilbage til toppen
jacobsen
Patient
Patient
Indmeldt: 15. jan 2008
Geografisk sted: Midtjylland

Skrevet: 24/04 2009 19:43

Hej alle når jeg tager bricanyl får jeg krampe med det samme,så jeg er gået over til ventoline 0,2mg.og det har hjulpet. Hilsen Jacobsen
Tilbage til toppen
Slettet bruger
Indmeldt: 21. dec 2007

Indlæg Morgenfrue the Besvar, med citat
Skrevet: 07/01 2010 19:52

Jeg har lidt/lider meget af kramper. Før i tiden var de i ben, men nu er det ofte i ryg, mave eller bryst, det gør meget ondt og er meget ubehageligt. Det kan ikke skyldes nogen form for bivirkninger af medicin til KOL, da jeg ikke får noget.
Når det kommer ,koger jeg en kande Morgenfrue the, og drikker den over ca. 2 dage, det hjælper som regel.
Tilbage til toppen
Besvar indlægget    Snak om KOL -> Behandling og forskning
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group